Du använder en för gammal webbläsare

För att få den bästa upplevelsen på Halens ber vi dig uppgradera till en nyare webbläsare.
Klicka på ikonerna till höger för att ladda ned respektive webbläsare.
Ring oss
(mån-fre 08-20 & lör-sön 10-15)
033-10 85 00
Maila oss
Vår kundservice är öppen alla helgfria vardagar 8 – 20 samt helger 10 -15. Vi hjälper dig gärna att ta emot dina beställningar samt med frågor rörande ditt köp, leverans, fakturor, returer, reklamationer med mera.
Gå till vår kundtjänstsida

Vanliga frågor

MINA SIDOR

Registrera konto på mina sidor

Klicka på ”Mina sidor” och sedan ”Skapa konto”. Fyll i kundnummer, e-postadress samt postnummer och klicka på ”skapa konto”.

Glömt mitt lösenord till mina sidor

Om du har glömt ditt lösenord så kan du få en länk skickad till din e-postadress där du kan återställa ditt lösenord. För att göra detta klickar du på ”Mina sidor” och ”Glömt lösenord”. Sedan fyller du i e-postadressen som registrerades när du skapade kontot för Mina sidor eller kundnummer så skickas lösenordet till din e-postadress.

Det går inte att logga in på mina sidor

Har du registrerat dig för Mina sidor? Även om du är kund sedan tidigare så måste du registrera dig för att kunna ta del av Mina sidor. För att se hur du registrerar dig, se Registrera konto på mina sidor. Har du skrivit rätt lösenord? Om du har glömt ditt lösenord så går det att återställa det. Se Glömt mitt lösenord till mina sidor.

BESTÄLLNING

Hur lång är leveranstiden?

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vissa produkter som tillverkas efter beställning så som soffor och madrasser kan ha längre leveranstid. Beställningar som skickas till ett utlämningsställe ligger kvar i 2 veckor innan den skickas outlöst tillbaka till Halens.

Jag vill ändra utlämningsställe, går det?

Paketen levereras till närmsta postutlämningsställe. I dagsläget finns inte möjligheten att kunna välja postutlämningsställe.

Avgifter

Frakt och expeditionsavgifter

  • Normalpaket till utlämningsställe 55 kr per beställning
  • Skrymmande samt tyngre produkter 95 kr per produkt
  • Postförskottsavgift vid leverans till utlämningsställe 50 kr
  • Avgift vid outlösta returer från utlämningsställe 150 kr
  • Avgift vid outlösta hemleveranser 995 kr
Om din beställning levereras i flera olika leveranser betalar du självklart enbart en avgift.

Expresspaket

Bokar du din order före klockan 12:00 (måndag-torsdag) så skickar vi ut paketet samma dag. En extra avgift tillkommer på 50 kr utöver fraktavgiften. Bokar du din order efter klockan 12:00 (måndag-fredag) så skickar vi ut paketet nästkommande arbetsdag. En extra avgift tillkommer på 20 kr utöver fraktavgiften. Expresspaket gäller enbart för varor vi har på lager och som inte är för tunga och skrymmande.

För att boka expresspaket kontakta kundtjänst på telefon 033-10 85 00.

BETALSÄTT

Vilka betalsätt kan man välja?

De betalsätt du kan välja i dagsläget är faktura, konto och postförskott (kontant).

När kommer fakturan?

Fakturan skickas hem till dig nästkommande månad efter att du gjort beställningen.

Hur läser jag fakturan/kontoutdraget?

Det är inte alltid lätt att veta vad de olika delarna på fakturan/kontoutdraget betyder, men allting har sin plats. Här ser du en förklaring. Har du ändå frågor är du välkommen att kontakta kundtjänst.

Lathund faktura/kontoutdrag PDF

Betalningsfri månad

Betalningsfri månad kan nyttjas efter fyra korrekta inbetalningar. Om du har rätt att nyttja betalningsfri månad står detta längst ner till vänster på din faktura, ovanför inbetalningskortet.

Det står ett belopp förtryckt på inbetalningskortet, kan jag betala mer?

Har du ett konto så är det lägsta beloppet som skall betalas som står på inbetalningskortet. Givetvis går det bra att betala ett högre belopp.

Varför har jag fått en räkning på hela beloppet när jag har gjort en retur?

Det kan hända att returen kommit in efter att vi skickat fakturan. Om returen inte är avdragen så går det bra att dra av summan för returen på fakturan (glöm inte att lägga till 55 kr för returfrakten om du använt den förbetalda returlappen). Är du osäker på vilket belopp du skall betala så hjälper vår kundtjänst dig gärna på telefonnummer 033-10 85 00. Du kan även skicka ett e-post till fraga.ktj@halens.se

Vilket plusgiro och bankgironummer har ni?

Plusgiro 89 34 00-2
Bankgiro 531-1865

RETUR, ÅNGERRÄTT & REKLAMATION

Ångerrätt

Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att varorna mottagits. Du kan även ångra ditt köp om en/flera varor blir restnoterade eller får nytt leveransbesked. Kontakta i så fall vår kundtjänst. Ångrar du hela köpet återbetalas även avgifterna (du betalar returfrakt f.n. 55 kr).

Ångerätten gäller endast om produkten returneras i originalförpackning med tillhörande skyddsemballage samt i väsentligt oförändrat skick. Självklart får förpackningen brytas och produkten varsamt testas. Vissa produktgrupper som på grund av sin beskaffenhet anses som förbrukade vid bruten förpackning omfattas i dessa fall inte av ångerrätten. Exempel på sådana produkter är hygienartiklar, datorprogram, bläckpatroner, dvd-filmer och liknande.

Hur gör jag när jag ska returnera?

Sänd tillbaka varan i väsentligt oförändrat skick, gärna i originalförpackningen. Returnera samtliga delar, även om de skulle vara trasiga. Bifoga retursedeln och ange gärna orsak till returneringen. På retursedeln finns en adresslapp (Förbetald kundretur) som bör användas. Utnyttjas ångerrätten debiteras returfrakten (f.n. 55 kr) i efterhand om du valt att använda sig av Halens retursedel. Om en vara är felaktig eller felexpedierad, så betalar Halens returfrakten. Vid byte eller retur står du för transportrisken. Spara alltid garanti/följesedeln tills returen är avklarad, där står ditt returkollinummer, det skall används vid eventuella reklamationer. Om du beställer fler varor än en och inte returnerar alla, betalar vi inte tillbaka expeditionsavgiften eller frakten då avgifterna är samma oavsett antalet varor som beställts.

Returnera hemelektronik, möbler och skrymmande varor

Ångrar du ditt köp av hemelektronik, möbler eller skrymmande produkter kontakta vår reklamationsavdelning så hjälper vi dig att returnera produkten. Tänk på att ange kundnummer, artikelnummer samt returorsak vid kontakt.

Kontaktuppgifter Halens reklamationsavdelning
Telefon: 033-17 30 40
E-post: mobrek@halens.se
Brev: Halens
ATT: Reklamationsavdelningen
501 87
Borås

Jag vill byta en eller flera varor. Betalar jag ny frakt?

Om du vill skicka tillbaka och byta en eller flera varor så betalar du ingen ny frakt för bytet.

Outlöst paket

Om paketet inte hämtas ut och Halens inte meddelas att ångerrätten nyttjas så debiteras fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader, totalt 150 kr. Vid skrymmande produkter med hemleverans är denna avgift 995 kr.

En av varorna jag har fått hem var trasig, vad gör jag?

Om en vara är felaktig eller skadad, kontakta Halens snarast. När det gäller konfektion, kontakta Halens kundtjänst på telefon 033-10 85 00 eller fraga.ktj@halens.se Gäller det möbler eller elektronik, kontakta Halens reklamationsavdelning på 033-17 30 40 eller mobrek@halens.se.

ADRESSÄNDRING


Om du är kontantkund kan du ändra din adress genom att ringa, skicka e-post eller skicka in din adressändring till oss per brev. Du kan inte göra adressändring via vår hemsida. Av säkerhetsskäl ändrar vi inte adress på faktura och kontokunder via brev, e-post eller telefon. Adressuppgifterna uppdateras automatiskt mot folkbokföringen.