Ring oss
(mån-fre 08-20 & lör-sön 10-15)
033-10 85 00
Maila oss
Vår kundservice är öppen alla helgfria vardagar 8 – 20 samt helger 10 -15. Vi hjälper dig gärna att ta emot dina beställningar samt med frågor rörande ditt köp, leverans, fakturor, returer, reklamationer med mera.
Gå till vår kundtjänstsida

Vanliga frågor

MINA SIDOR

Registrera konto på mina sidor

Klicka på ”Mina sidor” och sedan ”Skapa konto”. Fyll i kundnummer, e-postadress samt postnummer och klicka på ”skapa konto”.

Glömt mitt lösenord till mina sidor

Om du har glömt ditt lösenord så kan du få en länk skickad till din e-postadress där du kan återställa ditt lösenord. För att göra detta klickar du på ”Mina sidor” och ”Glömt lösenord”. Sedan fyller du i e-postadressen som registrerades när du skapade kontot för Mina sidor eller kundnummer så skickas lösenordet till din e-postadress.

Det går inte att logga in på mina sidor

Har du registrerat dig för Mina sidor? Även om du är kund sedan tidigare så måste du registrera dig för att kunna ta del av Mina sidor. För att se hur du registrerar dig, se Registrera konto på mina sidor. Har du skrivit rätt lösenord? Om du har glömt ditt lösenord så går det att återställa det. Se Glömt mitt lösenord till mina sidor.

BESTÄLLNING

Hur lång är leveranstiden?

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vissa produkter som tillverkas efter beställning så som soffor och madrasser kan ha längre leveranstid. Beställningar som skickas till ett utlämningsställe ligger kvar i 2 veckor innan den skickas outlöst tillbaka till Halens.

Jag vill ändra utlämningsställe, går det?

Paketen levereras till närmsta postutlämningsställe. I dagsläget finns inte möjligheten att kunna välja postutlämningsställe.

Avgifter

Frakt och expeditionsavgifter

  • Normalpaket till utlämningsställe 55 kr per beställning
  • Skrymmande samt tyngre produkter 95 kr per produkt
  • Postförskottsavgift vid leverans till utlämningsställe 50 kr
  • Avgift vid outlösta returer från utlämningsställe 150 kr
  • Avgift vid outlösta hemleveranser 995 kr
Om din beställning levereras i flera olika leveranser betalar du självklart enbart en avgift.

BETALSÄTT

Vilka betalsätt kan man välja?

De betalsätt du kan välja i dagsläget är faktura, konto, postförskott (kontant) och betalkort.

När kommer fakturan?

Fakturan skickas hem till dig nästkommande månad efter att du gjort beställningen.

Hur läser jag fakturan/kontoutdraget?

Det är inte alltid lätt att veta vad de olika delarna på fakturan/kontoutdraget betyder, men allting har sin plats. Här ser du en förklaring. Har du ändå frågor är du välkommen att kontakta kundtjänst.

Lathund faktura/kontoutdrag PDF

Betalningsfri månad

Betalningsfri månad kan nyttjas efter fyra korrekta inbetalningar. Om du har rätt att nyttja betalningsfri månad står detta längst ner till vänster på din faktura, ovanför inbetalningskortet.

Det står ett belopp förtryckt på inbetalningskortet, kan jag betala mer?

Har du ett konto så är det lägsta beloppet som skall betalas som står på inbetalningskortet. Givetvis går det bra att betala ett högre belopp.

Varför har jag fått en räkning på hela beloppet när jag har gjort en retur?

Det kan hända att returen kommit in efter att vi skickat fakturan. Om returen inte är avdragen så går det bra att dra av summan för returen på fakturan (glöm inte att lägga till 55 kr för returfrakten om du använt den förbetalda returlappen). Är du osäker på vilket belopp du skall betala så hjälper vår kundtjänst dig gärna på telefonnummer 033-10 85 00. Du kan även skicka ett e-post till fraga.ktj@halens.se

Vilket plusgironummer har ni?

Plusgiro 89 34 00-2

RETUR, ÅNGERRÄTT & REKLAMATION

Ångerrätt

Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att orderbekräftelse och varor mottagits. Det gör du genom att inom ångerfristen (14 dagar) lämna eller sända oss ett meddelande att du önskar utnyttja ångerrätten och sända tillbaka varan. Du kan även ångra ditt köp om en/flera varor blir restnoterade eller får nytt leveransbesked. Kontakta i så fall kundtjänst. Ångrar du köpet utan att hämta ut leveransen måste du meddela oss (se Outlöst paket ).

Utnyttjande av ångerrätt

Sänd tillbaka varan oförändrat skick, gärna i originalförpackningen. Produkter inom hudvård, make up, hårvård, och parfym-set innehållandes hudvårdsprodukter returneras i obruten förpackning. Bifoga retursedeln och ange gärna returorsak. På retursedeln finns en adresslapp (förbetald kundretur) som bör användas. Utnyttjas ångerrätten debiteras returfrakten (f.n. 55 kr) i efterhand om du valt att använda vår retursedel. Är varan inte oförändrat skick kan avdrag för ev värdeminskning göras på returbeloppet.

Återbetalning

Sker så snart returen mottagits, dock senast inom 14 dagar. Är du faktura- eller kontokund gottskrivs ditt konto. Är du postförskottskund sker återbetalning via SUS (Swedbanks utbetalningssystem). Har du använt ett betalkort så återbetalas pengarna till ditt kort. Ångrar du hela köpet återbetalas även expeditionsavgift och ev. postförskottsavgift.

Bytesrätt

Du får byta avgiftsfritt till en annan vara. Vi byter inte produkter inom hudvård, makeup, hårvård och parfymset innehållandes hudvårdsprodukter pga hygieniska skäl om dessa returneras i bruten förpackning.

Utnyttjande av retur/bytesrätt

Sänd tillbaka varan i oförändrat skick, gärna i originalförpackningen. Returnera samtliga delar, även om de skulle vara trasiga. Bifoga retursedeln och ange gärna returorsak. På retursedeln finns en adresslapp (förbetald kundretur) som bör användas. Du får byta avgiftsfritt till en annan vara. Vi byter inte produkter inom hudvård, makeup, hårvård och parfym-set innehållandes hudvårdsprodukter p.g.a hygieniska skäl om dessa returneras i bruten förpackning.

Är varan inte i väsentligt oförändrat skick kan avdrag för ev värdeminskning göras på returbeloppet. Utnyttjas retur/bytesrätten debiteras returfrakten (f.n. 55 kr) i efterhand om du valt att använda Halens retursedel. Om en vara är felaktig eller felexpedierad, så betalar Halens returfrakten. Vid byte eller retur står du för transportrisken. Spara alltid garanti/följesedeln tills returen är avklarad, där står ditt returkollinummer, som skall används vid eventuell reklamation. Om du beställer fler varor än en och inte returnerar alla, betalar vi inte tillbaka expeditionsavgiften eller ev. postförskott då avgifterna är samma oavsett antal varor som beställts.

Returnera hemelektronik, möbler och skrymmande varor

Ångrar du ditt köp av hemelektronik, möbler eller skrymmande produkter kontakta vår reklamationsavdelning så hjälper vi dig att returnera produkten. Tänk på att ange kundnummer, artikelnummer samt returorsak vid kontakt.

Kontaktuppgifter Halens reklamation/returavdelning för grovgods och elektronik.
Telefon: 033-17 30 40
E-post: mobrek@halens.se
Brev: Halens
ATT: Reklamationsavdelningen
501 87
Borås

Jag vill byta en eller flera varor. Betalar jag ny frakt?

Om du vill skicka tillbaka och byta en eller flera varor så betalar du ingen ny frakt för bytet.

Outlöst paket

Om du inte hämtar ut leveransen och ej heller meddelar Halens att du önskar utnyttja ångerrätten, debiteras expeditionsavgift, returfrakt och hanteringskostnader, f.n. totalt 150 kr. Vid skrymmande produkter med hemleverans är denna avgift 995 kr.

En av varorna jag har fått hem var trasig, vad gör jag?

Om en vara är felaktig eller skadad, kontakta Halens snarast. När det gäller konfektion, kontakta Halens kundtjänst på telefon 033-10 85 00 eller fraga.ktj@halens.se Gäller det möbler eller elektronik, kontakta Halens reklamationsavdelning på 033-17 30 40 eller mobrek@halens.se.

ADRESSÄNDRING


Om du är kontantkund kan du ändra din adress genom att ringa, skicka e-post eller skicka in din adressändring till oss per brev. Du kan inte göra adressändring via vår hemsida. Av säkerhetsskäl ändrar vi inte adress på faktura och kontokunder via brev, e-post eller telefon. Adressuppgifterna uppdateras automatiskt mot folkbokföringen.